Volg ons op Facebook!

Volg ons op Facebook en blijf op de hoogte van de laatste berichten uit het veld!


Home » Welkom » Algemene Waterschapspartij op Facebook

AWP op Facebook

Naamsbekendheid voor Algemene Waterschapspartij

Tien miljoen Nederlanders 'zitten' op Facebook. De tijd dat er alleen maar 'poezenfoto's' op Facebook voorbij kwamen, ligt achter ons. Er worden steeds meer serieuzere berichten geplaatst.  Vrijwel elke jongere heeft Facebook op zijn smartphone en het aantal 40-plussers op Facebook neemt nog steeds toe! Al deze mensen gaan in 2019 stemmen in de waterschapsverkiezingen. Het liefst op de Algemene Waterschapspartij, maar dan moeten ze wel weten dat de AWP bestaat! 

Klik hier voor de landelijke AWP-pagina op Facebook

Als je nog géén Facebook account hebt, moet je die natuurlijk eerst aanmaken :)

Er is een landelijke AWP-pagina op Facebook, met berichten die voor het hele land interessant kunnen zijn. Daarnaast hebben de meeste AWP-afdelingen ook hun eigen pagina om zich lokaal te profileren. 

Sommige afdelingen schrijven de naam 'Algemene Waterschapspartij' voluit, andere afdelingen gebruiken de afkorting 'AWP'. Je kunt de lokale AWP-pagina's heel gemakkelijk vinden door 'AWP' of 'Waterschapspartij' in te toetsen in het zoekvak linksboven. Dan verschijnt een lijstje met suggesties. Begin nu met het zoeken van de AWP-pagina van je eigen waterschap, en 'like' die pagina!

Waarom 'liken' en 'delen' zo belangrijk is!

Iedere keer als iemand een 'like' geeft of je bericht 'deelt' of een korte opmerking plaatst, krijgt het algoritme van Facebook weer een slinger. Het is alsof er een extra steentje in de vijver wordt gegooid, waardoor er nog een kring op het water bijkomt en het bericht bij méér mensen verschijnt in de tijdlijn.

En je kunt het bericht nóg verder verspreiden als je ook elke opmerking weer een 'like' geeft. Plus dat die persoon het waarschijnlijk best leuk vindt om een 'like' te krijgen. Vergelijk het maar met een schouderklopje of een glimlach: altijd leuk om te krijgen. Wist je trouwens dat je ook je eigen commentaar kunt 'liken'?

'Delen' is nog sterker! Als je een bericht deelt, zet je de AWP in de spot lights. Je krijgt de kans op 1-2 regels tekst toe te voegen om aan te geven waarom jij het een leuk of belangrijk bericht vindt. Daarmee geef je het bericht een persoonlijk tintje, dat is belangrijk voor je volgers.

Elke keer als iemand een opmerking plaatst of een 'like', wordt het bericht GRATIS verder verspreid!

Hoe werkt Facebook?

Het algoritme van Facebook heet Edgerank Edgerank baseert zich op drie kernpunten: 

  • Affiniteit: hoeveel interactie hebben je vrienden/fans met jou? 
  • Gewicht: teksten, foto’s, video’s, likes en reacties hebben allemaal een ‘gewicht’
  • Verval: hoe ouder een bericht, hoe kleiner de kans dat het bericht getoond wordt

Hoe groter de gezamenlijke score van deze 3 kernpunten, des te méér mensen jouw bericht in hun tijdlijn zien. Het is niet zo dat automatisch al je 'vrienden' jouw bericht ook te zien krijgen. Zonder 'likes' zal er weinig gebeuren!  Daarom is het 'liken' van elkaars berichten zo belangrijk om veel mensen te bereiken.

Klik op: "je vrienden uitnodigen"

Help de naamsbekendheid van de AWP vergroten door vrienden en bekenden uit te nodigen om de AWP-pagina te 'liken'. Zo'n vraag om de AWP-pagina te 'liken' is in deze tijden van social media helemaal niet vreemd meer. Je zal zien dat 1 op de 3 of 4 mensen die je uitnodigt ook daadwerkelijk de AWP gaan 'liken' en dus vaker een bericht van de AWP zien langskomen op hun tijdlijn. 

De gemakkelijkste manier om mensen uit te nodigen is door te klikken op de woorden: "je vrienden uitnodigen". Er verschijnt een lijst met je Facebookvrienden en je hoeft ze alleen maar aan te vinken. 

Nog beter werkt het om je Facebookvrienden één-voor-één een persoonlijk berichtje te sturen via de chat-functie. Nodig per keer een stuk of vijf mensen uit, dan kost het nauwelijks tijd. In jouw persoonlijk berichtje schrijf je bijvoorbeeld: '

Hallo (naam), ik denk dat jij net als ik geïnteresseerd bent in (water, klimaat, hoosbui...).  Ik nodig je uit om de AWP te volgen. Je hoeft trouwens *NIET* lid te worden van de AWP.  Groet, (naam)' . EN je plaatst meteen de link naar de facebookpagina in je uitnodiging.

 

Zo mis je nooit meer een bericht van de AWP

Facebook is bezig om de algoritmes aan te passen, waardoor je minder vaak berichten van de AWP-pagina in je tijdlijn te zien krijgt.

1. Natuurlijk like je ons al op facebook.
     (Zo niet: klik op Vind ik leuk bovenaan de AWP pagina op facebook)
2. Volg de AWP ook. Doe je dat nog niet? Klik op de button Volgen.
3. Kies voor de optie als eerste bekijken.
4. Zorg ervoor dat de meldingen aan staan.

Zo ben je ervan verzekerd dat je alle berichten van de AWP ook ziet verschijnen in je tijdlijn.

Promotie = Adverteren op Facebook

Wat vroeger de 'kleine advertenties' waren in de lokale huis-aan-huis bladen, zijn dat nu de promoties op Facebook. Voor 2 of 3 euro kun je al een bericht promoten op Facebook. Voor 3 euro verschijnt je bericht bij ca. 500 mensen in de tijdlijn, en met een paar extra 'likes' wordt je bericht nog weer verder verspreid. Een kéér aanmelden met je credit card en de rest gaat vanzelf. Je kunt heel precies je doelgroep samenstellen, bijvoorbeeld per gemeente en per leeftijdsgroep. En je kunt één-of-meer trefwoorden aangeven, zoals 'watersport' of 'vissen', enzovoorts.

Als je hier hulp bij nodig hebt, neem dan contact op met het landelijk bestuur. Maar waarschijnlijk ken je wel iemand in je kennissenkring of je familie, die je ook op weg kan helpen!

Wordt een 'faceboek magneet'!  Het draait allemaal om 'likes'.  (bron: Pixabay)